Elinkeinoministeri Kulmuni: Kuljetustuki tärkeä alueiden ja kansainvälisen kilpailun näkökulmasta

– Kuljetustuki on tärkeä elinkeino- ja aluepoliittinen toimenpide ja siksi olisi tärkeää selvittää, että kuljetustuki on mahdollisimman vastaavanlainen Ruotsin kuljetusten kanssa kansainvälisen kilpailutilanteen kannalta. On syytä selvittää, toimiiko kuljetustuen minimi ja maksimi parhaalla mahdollisella tavalla, toteaa elinkeinoministeri Katri Kulmuni.

Toimiva logistiikka ja infra ovat erittäin merkityksellisiä yritysten sujuvan toiminnan kannalta. Yritysten kuljetuksiin liittyy alueellinen kuljetustuki, jolla tasataan eri puolilla maata toimivien pk-yritysten kilpailuasetelmaa kotimaassa ja pohjoismaisilla markkinoilla.

Alueellinen kuljetustuki on myös tärkeä aluepolitiikan väline. Suomi maksaa alueellista kuljetustukea kuusi miljoonaa euroa vuodessa. Naapurimaa Ruotsi maksaa kuljetustukea monin verroin enemmän.

– Kuljetustuen kehittämisellä voitaisiin tukea työllisyyttä ja niin pienten kuin suurempien yritysten kasvua ja kilpailukykyä erityisesti niillä alueilla, jotka ovat etäällä keskeisistä markkinoista, sanoi ministeri Kulmuni.

Elinkeinoministeri Katri Kulmuni esitti avauksen kuljetustuen kehittämisestä Lapin yrittäjien juhlassa 28.9.2019.

Lähde: Työ- ja elinkeinoministeriö tiedote

1 KOMMENTTI

  1. Kuljetustukia ei saisi maksaa pohjoisen yrittäjille lainkaan, ne tulisi maksaa vain etelässä toimiville kuljetusalan yrityksille. sillä homma kieroutuu kun se maksetaan pohjoisen yrityksille. Homma menee näin:

    Usealla pohjoisen kauppiaalla on oma kuljetusyritys. Ja miskei olisi? Kun ne hakee esim. kuorman tiiliä, verkkoa ja viljaa etelästä, jokaisesta kuormasta tehdään oma rahtikirja. Ja rahdin arvoksi määritellään vaikka 2400e, vaikka ne kulkee samalla autolla. No, tällä tällä 7200e:n yhteisrahtihinnalla haetaan valtion kuljetustuki. Mutta kun tuki on haettu, rahtifirma tekee esim. 80% hyvityslaskun, jonka jälkeen rahtifirma ”pyörii omillaan” tai ”joutuu lainaamaan rahaa kauppiaalta kaluston ylläpitoon” ja valtion maksama rahtituki kattaa rahdin kokonaan. Ja usein jää vielä ylikin.

    Ja näin se homma toimii ”pohjoisen rahtifirmojen kanssa”.

Kirjoita kommentti

Please enter your comment!
Please enter your name here